Branding

Branding; wanneer een merk op de markt wordt gebracht, dient het herkenbaar te worden voor meer en meer mensen, en geïdentificeerd te worden met een bepaalde dienst of product.

Waarom bestellen we koffie bij Starbucks terwijl dezelfde koffie ergens anders veel goedkoper is? Waarom vinden we Coca Cola een beter merk terwijl uit een smaaktest naar voren komt dat we Pepsi lekkerder vinden? Waarom willen toch vaak ook die ‘andere’ Apple producten? En waarom drukken we de stempel ‘goedkoop’ op IKEA terwijl de kassabedragen torenhoog oplopen? Dit alles heeft te maken met branding en strategie.

Uw merk heeft twee zijden; Een verkoperszijde en een klantzijde. Wat bedrijven of organisaties ‘verkopen’ en wat klanten ‘kopen’ is niet hetzelfde.
Wat verkoopt Chanel? Parfum… Wat koopt de klant? Een fantastisch gevoel en een attractieve geur.
Wat verkoopt Porsche? Superieure prestatie-auto’s… Wat koopt de klant? Het ultieme statussymbool op de inhaalstrook.Wat de klant koopt, met welke beleving de klant het product of dienst aanschaft en waarmee de klant zich graag vereenzelvigt heet BRANDING.