Soms raakt een opdracht je echt. Toen ons in het briefingsgesprek voor de campagne van ‘Regionale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling Zuidoost-Brabant’ duidelijk werd hoe groot dit probleem is, waren we daar stil van… Dat werd vervolgens ook de insteek voor de doordachte campagne, waarin we een drietraps-mailing in hebben gezet, maar ook een film waarin we het probleem van de hulpverleners haast grafisch presenteerden. Het drukwerk en de film kregen dezelfde dramatiek als het probleem dat we beschrijven.
Opdrachtgever
Gemeente Helmond
Onze bouwstenen
Strategie
Concept
Copy
Grafisch ontwerp
Campagne
Video
Fotografie
Print
Drietraps-mailing voor hulpverleners van huiselijk geweld in opdracht van gemeente Helmond. Het doel was om een gezamenlijke visie en aanpak over samenwerking tussen 21 gemeenten onder de aandacht te brengen. Dat deden we door drie keer een mailing te versturen:
Mailing 1: Triggeren met alleen de eerste twee letters van het woord ‘Stilte’: St…
Mailing 2: De visie in een klein boekje dat over de mond van het slachtoffer ligt. Als het boekje uit is (en de visie wordt nageleefd) komt de mond van het slachtoffer vrij en kan deze dus gaan spreken. Dan wordt de stilte doorbroken.
Mailing 3: Reminder met het woord ‘Ongehoord’. Hierin zeggen we nog iets over het aantal meldingen (dat aantal is ongehoord) als ook dat de slachtoffers zich ongehoord voelen. Toegevoegd is een blikje met het logo met daarin oordopjes.
Annette Kellenaers, Projectleider in zorg en sociaal domein
Hulpverleners vinden het ingrijpen bij (een vermoeden van) huiselijk geweld vaak lastig. Gelukkig worden zij gesteund door vele instanties en door wet- en regelgeving. In een film laten we deze steun zien in de vorm van ‘scheerlijnen’ die onze hulpverlener staande houden. Maar gaandeweg het verhaal wordt duidelijk dat allerlei steun in de praktijk vaak wegvalt. We zien scheerlijn na scheerlijn in het mulle zand vallen. Bekijk de film door er op te klikken; dan opent hij in YouTube en hoor je ook de voice-over.
De volledige productie (productiebegeleiding, script, camera, montage, geluid, enscenering) was hier in handen van Branding Topics.